1. Jak Salvador Dali zemścił się na swojej siostrze
Jeszcze zanim poznaÅ‚ GalÄ™ – muzÄ™ i miÅ‚ość swojego życia, Salvador Dali poprosiÅ‚ swojÄ… siostrÄ™, AnnÄ™ MariÄ™, aby pozowaÅ‚a ona do jego obrazów. To wÅ‚aÅ›nie ona znajduje siÄ™ na obrazie „Postać w Oknieâ€, stworzonym przez artystÄ™ w wieku 21 lat. NiedÅ‚ugo po stworzeniu obrazu, relacje miÄ™dzy rodzeÅ„stwem zaczęły siÄ™ psuć, a kiedy Dali napisaÅ‚ na jednym ze swoich obrazów „Czasem plujÄ™ na portret mojej matki i sprawia mi to przyjemnośćâ€, zostaÅ‚y one caÅ‚kowicie zerwane.
Nawet wiele lat później, Anna nie przebaczyÅ‚a Salvadorowi tego jak obraziÅ‚ ich matkÄ™ i w 1949 roku opublikowaÅ‚a ona książkÄ™ „Salvador Dali Widziany Oczami Jego Siostryâ€. Jak można siÄ™ Å‚atwo domyÅ›lić, treść książki nie opisywaÅ‚a artysty w zbytnio pozytywnym Å›wietle. W 1954 roku, Dali stworzyÅ‚ obraz o wdziÄ™cznej nazwie „MÅ‚oda Dziewica Zg**Å‚cona Przez Rogi WÅ‚asnej Cnoty.†Poza i umiejscowienie kobiety na obrazie przypomina tÄ™ z „Postaci w Oknie†i choć nie zostaÅ‚o to ofiсjalnie potwierdzone, wiÄ™kszość opinii byÅ‚a zgodna, że byÅ‚a to poÅ›rednia odpowiedź (a zarazem zemsta) na książkÄ™ siostry.
2. Gdzie znajduje siÄ™ Ikar na malowidle „Pejzaż z Upadkiem Ikara?â€
Znany obraz autorstwa Pietera Bruegela Starszego kryje w sobie mnóstwo sekretów. Niektóre z nich do dziś nie zostały wyjaśnione. Malowidło posiada 2 kontrowersyjne interpretacje. Pierwsza mówi, że śmierć człowieka nie może zakłócić rytmu życia, nawet w przypadku tak śmiałej i odważnej postaci jak Ikar. Właśnie dlatego na pierwszym planie obrazu widzimy pracującego rolnika, podczas gdy sam Ikar jest tylko nieistotnym szczegółem, ukrytym w prawym dolnym rogu malowidła. Nikt nie zauważył jego upadku. Życie po prostu toczy się dalej.
Drugie wyjaÅ›nienie obrazu sugeruje, że Å›mierć Ikara – osoby pragnÄ…cej przeÅ‚amywać bariery i dokonywać nowych odkryć – jest porażkÄ… dla wszystkich, których pociÄ…ga Å›wiatÅ‚o i perfekсja.
3. „Pudrująca Się Młoda Kobieta†autorstwa Georgesa Seurata i autoportret malarza ukryty na obrazie
Malowidło przedstawia ukochaną malarza, Madeleine Knobloch. Styl obrazu jest nietypowy dla Seurata – eksperyment ten powstał najprawdopodobniej pod wpływem miłości. Aż do śmierci malarza nikt nie wiedział o jego uczuciu do Madeleine, jako że Seurat był bardzo skrytą osobą, skrzętnie pilnującą swojego życia prywatnego.
Wstępnie, Seurat namalował swój autoportret w oknie malowidła, skąd spoglądał na kobietę z miłością, jednak pod wpływem rady przyjaciela, zastąpił on swoją twarz wazonem z kwiatami.
4. Tajemnica „Kobiety w Oknie†autorstwa nieznanego artysty
Z lewej strony znajduje się zdjęcie płótna podczas restauracji, gdzie widzimy jego oryginalną warstwę. Z prawej wisi już odrestaurowane płótno.
Obraz „Kobieta w Oknie†namalowany przez nieznanego artystę kryje za sobą ciekawą historię. W 1978 roku malowidło zostało przetransportowane w celu odrestaurowania – standardowego zabiegu w przypadku arcydzieł. Jednak podczas tego procesu, eksperci zorientowali się, że pod zewnętrzną warstwą farby znajduje się jeszcze jedna, przedstawiająca blondynkę, a nie brunetkę. Dodatkowo, ma ona inny kolor oczu i ubrania.
Malowidło mogło zostać skorygowane by dopasować się do wartości wyznawanych w XIX wieku. Wydatny biust, spojrzenie w bok i kilka innych detali mogą świadczyć, że kobieta z pierwszego portretu to kurtyzana
5. Jak Raffaello Santi ukrył siebie i swoich przyjaciół na fresku
Jedno z najsławniejszych arcydzieł Renesansu, fresk Raffaello Santiego o nazwie „Szkoła Ateńska†kryje w sobie kilka niespodzianek. Malarz przedstawił na nim wizerunki wielkich myślicieli i naukowców, a także sprytnie uwiecznił kilku swoich sławnych przyjaciół. Wizerunek Heraklita, starożytnego Greckiego filozofa, został bezpośrednio zapożyczony od Michała Anioła (1), filozof Platon przypomina Leonarda Da Vinci (2), a rysy twarzy samego Raffallo możemy dostrzec w wizerunku Apallesa – starożytnego Greckiego malarza.
6. Co kryje się na jednym z najbardziej znanych obrazów Paula Gauguina?
Ogromny malunek „Skąd Przyszliśmy? Kim Jesteśmy? Dokąd Idziemy?†(około 1.5 metra wysokości i 3.65 metra szerokości) powinien być „czytany†od prawej strony do lewej, niczym kabalistyczne teksty, którymi zafascynowany był Gauguin. Oto niektóre transkrypcje:
– NiemowlÄ™ symbolizuje Å›piÄ…cÄ… duszÄ™ przed jej ziemskÄ… inkarnacjÄ….
– Mężczyzna zrywajÄ…cy owoc symbolizujÄ™ ludzkÄ… aspiracjÄ™ do poznawania tajemnic.
– Kobieta w czerni symbolizuje duszÄ™ w najwyższym stadium rozwoju.
– Stara kobieta symbolizuje fakt, że ludzie ciaÅ‚o jest Å›miertelne.
Po skończeniu pracy nad obrazem, malarz usiłował popełnić samobójstwo, lecz próba okazała się być nieudana. Kilka lat później, gnębiony licznymi chorobami Gauguin zmarł, spędzając ostanie lata życia w ubóstwie. Jego dzieła zyskały rozgłos i przychylność dopiero wiele lat po śmierci malarza.
7. Na obrazie „Dziewczyna z Perłą†najprawdopodobniej nie ma żadnego kolczyka z perłą
Niedawne badania najsławniejszego dzieła Johannesa Vermeera wykazały, że przedstawiona na nim perła jest zbyt duża aby móc być naturalną. Niewykluczone, że jest to sztuczna perła wykonana ze szkła weneckiego, cyny, lub masy perłowej. Naukowcom nie udało się też ustalić obecności samego kolczyka na obrazie – nie widać na nim pętelki łączącej ucho i kolczyk. Czym w rzeczywistości jest ta ozdoba i jak wyglądała tuż po namalowaniu? Te pytania najprawdopodobniej pozostaną bez odpowiedzi.
Źródło: brightside.me